حسین مرعشی، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از یک گفت‌وگوی تفصیلی با خبرگزاری ایلنا که روزنامه شرق هم آنرا بازنشر داده درباره رئیس‌جمهور روحانی و دولت او گفته است: دولت با این چهره‌های فشل و بی‌انگیزه نمی‌تواند کشور را اداره کند. روحانی باید پیام رای مجلس را بگیرد، مجلس پیام مردم را رساند. مردم بیش از این به روحانی رای نمی‌دادند. این رای منفی کاملا با رای مردم و گلایه‌های آنها از دولت همراه بود.

او همچنین اظهار می‌کند: از دیدگاه من حتی اگر آیت الله هاشمی در حال حاضر حضور داشتند، باز هم حریف برخی سیاست‌های روحانی نمی‌شدند و نمی‌توانستند او را در عدم عقب‌نشینی در بعضی مسائل مجاب کنند. چراکه او در دوره اول دولت خود هم به توصیه‌های ایت الله هاشمی جدی عمل نمی‌کرد.

مرعشی در بخش دیگری از این گفت‌وگو نیز با کنایه به روحانی گفته است: روحانی هم در شکل‌گیری دوره دوم دولت و یکسال اخیر اداره کشور علاقه‌مند بود جهانگیری نقش کمتری را در دولت داشته باشد. جهانگیری هرجا کار به او محول شده انجام داده است، اما به هرحال دوستان باید تجربه می‌کردند که در عرض یکسال ۲۵ میلیون رأی را بسوزانند.[۱]

*انتقادات مرعشی از یک وجه درست است و آن اینکه یک دولت ضعیف ۲ دوره است که بر سر کار آمده اما پرسش اصلی آنجاست که چه کسانی این دولت را در دامن مردم گذاشتند و آنرا تبلیغ کردند؟!

به سخن دیگر اینکه این قبیل نمایش‌های روحوضی مرعشی و دوستانش هرگز رافع نقش اصلی و اساسی آنها در رخدادهای اخیر و عذرخواهی بزرگ و اقدامات مترتّبی که برای همیشه به مردم ایران بدهکار شده‌اند، نیست.

مگر اصولگرایان و چهره‌های دلسوز کشور، هم در سال ۹۲ و هم در سال ۹۶ نگفتند که از آتش این دولت آبی گرم نمی‌شود، درختی که ۴ سال ثمر ندهد، بعد از این هم نمی‌دهد[۲] گره زدن زلف کشور به مذاکره کار صحیحی نیست و…؟!

در واقع چیزی که مرعشی امروز باید بگوید؛ علت تحقق پیش‌بینی اصولگرایان و چرایی تأکید اصلاح‌طلبان بر انتخاب روحانی آنهم در ۲ دوره انتخابات است.

در اینجا همچنین یادآوری بخشی از عشق بی‌پایان مرعشی به روحانی در ایام دولت یازدهم نیز خالی از لطف نیست…

آنجا که مرعشی می‌گفت: معتقدم دولت روحانی در عرصه سیاست داخلی و اجرای برنامه‌هایش موفق خواهد شد…تمام حرف‌های روحانی قانونیست و «او از ما اصلاح‌طلبان هم موفق‌تر بوده است».[۳][۴]

بله! علت بی‌عملی دولت در اقتصاد، عدم مهار قیمت‌ها و همه اشکالاتی که در دولت بود و این روزها عیان شده است؛ همین قبیل عاشقانه‌هایی بود که نگذاشت ضعف‌های دولت در نزد عموم بهتر دیده شود و سیاست‌های غلط اقتصادی، ۴ سال دیگر هم ادامه پیدا کند. فلذا پاسخ اینکه مقصّر اصلی رخدادهای این روزها چه کسانی هستند، چندان سخت نیست…

گفتنیست علت درشت‌گویی این روزهای چهره‌های جریان چپ علیه رئیس‌جمهور روحانی نه سیاست‌های اوست زیرا این سیاست‌ها در دولت یازدهم نیز پیاده‌سازی شده بودند بلکه دلیل را باید در آنجا جست که اصلاح‌طلبان قصد کرده‌اند از روحانی عبور کنند. فلذا دیگر نیازی به اظهار عشق‌های سابق و یا تحفّظ نمی‌بینند.

مرعشی در همین گفت‌وگو ابراز کرده است که ممکن است تصمیم ما در حمایت از روحانی تغییر کرده باشد…

لازم به توضیح است که قبل از مرعشی، رضا کیانیان هم طی اظهاراتی از این گفته بود که ۴۰ سال است در بحران زندگی می‌کنیم و یک روز خوش هم ندیده‌ایم!

اظهارات کیانیان اما در حالی بود که گویا او فراموش کرد در دولت احمدی‌نژاد و در مصاحبه با ایسنا از احساس جوانی خود سخن گفته و تأکید کرده بود که فکر می‌کند اگر در ۹۹ سالگی هم بمیرد، جوانمرگ شده است!