به گزارش مشرق، مرحوم هاشمی رفسنجانی در خاطرات روزانه خود روایتی از پاسخ به نامه وزیرخارجه وقت ژاپن آقای شینتارو [آبه] پدر نخست وزیر فعلی این کشور را مطرح می‌کند. در آن زمان ژاپن در چندین نوبت تمایل داشت تا نقش میانجی بین ایران و آمریکا و حتی بین ایران و عراق در زمان جنگ را اجرا نماید که هر بار با بدعهدی طرف مقابل و مستقل عمل نکردن ژاپن این تلاش‌ها با شکست مواجه شد.ایران-امریکا-ژاپن-میانجی گری ژاپن-رابطه ایران و امریکا-مذاکره ایران و امریکا-تنش ایران وامریکا.

صدور دستور حمله به سکوی نفتی امارات

مطالعه این واقعه تاریخی در زمانی که طبق اعلام رسمی، قرار است آقای شینزو آبه نخست وزیرفعلی و فرزند وزیرخارجه وقت ژاپن، بازهم در نقش میانجیگری بین ایران و آمریکا با مسئولان کشورمان مذاکره کند، می‌تواند دورنمای مناسب‌تری را از نتایج این سفر مشخص نماید.

متن زیر روایتی است از پاسخ حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی به درخواست ژاپن برای کمک به آمریکایی‌ها در ماجرای آزادی گروگان‌های آمریکایی در لبنان:

چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۶۵ ساعت هشت به مجلس آمدم. آقای یوناکا نومورانو سفیر ژاپن آمد.

نامه آقای شینتارو [آبه] وزیر خارجه ژاپن را آورد و برای نجات گروگان‌های آمریکایی در لبنان استمداد کرد.

گفتم آمریکا تعهد کند که برای نجات زندانیان در کویت تلاش نماید. این خواست سازمان جهاد اسلامی لبنان است.

همچنین قطعات خریده شده ما که در انبارهای آمریکا مانده و یازده هلی‌کوپتر ما را که در ایتالیا با توقیف آمریکا مانده، بدهند تا کمک کنیم.

و اضافه کردم به نظر می‌رسد آمریکا در این موضوع جدی نیست، اگر جدی باشد اینها خواسته‌های زیادی نیست.

اگر این کارها را بکند، گامی هم در جهت عادی سازی روابط که خواست آمریکا و ژاپن است، برداشته است.ایران-امریکا-ژاپن-میانجی گری ژاپن-رابطه ایران و امریکا-مذاکره ایران و امریکا-تنش ایران وامریکا.