کاشی پرسلان چیست ؟-دیجی ساختمان-سرامیک پرسلان چیست-فرق پرسلان با سرامیک معمولی

پرسلان محصولی یکنواخت با رنگ بعد از پخت سفید و متراکم می باشد که از مواد موجود در طبیعت که در شرایط خاص تحت فشار بالا شکل گرفته و در درجه حرارت بالا تولید می شود.پرسلان جایگزینی زیبا و ارزنده با برترین خصوصیات یک پوشش مورد استفاده در نما و کف ساختمان ها می باشد، همچنین این محصول جدیدترین تکنولوژِی صنعت سرامیک در حال حاضر می باشد. ویژگی های پرسلان:

  • استحکام خمشی بالا (دو تا سه برار سنگ های گرانیتی)
  • جذب آب پایین تا کمتر از ۱/۰ درصد و مقاوت در برابر یخبندان ( غیر قابل نفوذ در قیاس با سنگ)
  • مقاومت شیمیایی بالا و مقاومت در برابر لک پذیری ( مواد شوینده و پاک کننده اسیدها و بازها)
  • مقاومت سایش بالا ( عمر طولانی و درخشش زیاد)
  • سختی سطحی بالا ( عدم خراش سطحی و حفظ زیبایی)
  • ثبات رنگ در مقابل نور خورشید ( که ناشی از عدم تاثیر اشعه بالا بر ساختار آن است که در سنگ های طبغی دیده نمی شود.)
  • قابلیت تولید در سایزهای مختلف و وجود طرح ها و رنگ های بدیع و بیکران
  • قابلیت نصب بوسیله نصب خشک و نما و ابنیه بلند مرتبه ( به عنوان یک ابزار مهندسی قابلیت ابزار خوری و نصب قطعات را در روی خود دارد.)
  • ضد حریق بودن ( نسبت به آتش مقاوم است و در برابر حرارت تغییر ساختار نمی دهد.)

مقایسه فرآیند تشکیل سنگ با پرسلان:

سنگ های طبیعی طی یک و یا چند مرحله دگردیسی در طبقات داخلی زمین و تحت دمای درونی زمین که تقریبا۱۰۰۰ درجه سانتی گراد می باشد کاملا ذوب می شوند که اگر سریع سرد شوند به صخره های آتشفشانی و اگر با آرامی سرد شوند به صخره های آذرین تبدیل می شوند.استخراج سنگ های طبیعی و خارج نمودن آنها از طبقات زیر زمینی باعثمی شود که در شرایط جوی زمین پایداری خود را از دست بدهند و به همین دلیل سنگ های طبیعی دارای ضعف های بسیاری هستند از جمله:

سریع واکنش نشان دادن در مقابل اسیدها و بازها و مواد شیمیایی دیگر که به علت تراکم و دانسیته و وجود تخلخل سطحی و باز بسیار زیاد و وجود پیوند ناقص و اکتیو می باشد.

استحکام خمشی و مکانیکی پایین که در نتیجه از دست دادن پایداری در اثر استخراج، تراکم و دانسیته پایین می باشد.

در پرسلان ها به علت وجود آماده سازی پیشرفته مواد اولیه، مخلوط کردن مواد اولیه متناسب با همدیگر برای ایجاد فاز های عالی تر جهت ارتقا ویژگی های پرسلان، تولید یک ترکیب کاملا مخلوط شده در آسیاب های بالمیل که باعث یکنواختی کلی خواهد شد، تولید گرانول (دانه های به شکل سیب) به عنوان ذرات ابتدایی تولید پرسلان که شکل گرانول ها و درصد رطوبت موجود در آنها باعث می شود در هنگام پرس کاملا در هم قفل شده و همین مسئله دلیل بالا رفتن دانسیته می باشد.پرس گرانول های تولیدی با درصد رطوبت خاص از مهمترین مسئله های بالا رفتن استحکام و دیگر ویژگی های برتر محصول پرسلانی می باشد.در آخر پخت محصول پرسلانی است که تحت یک سیکل پخت مشخص انجام می شود، این سیکل پخت باعث به وجود آمدن فازهای نهایی بسیار پایدار در پرسلان ها می شود. دما در حدود ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد است پس این مسئله باعث می شود در برابر عوامل واکنش پذیر مقاوم گردد و حالت پایداری داشته باشد.براقیت محصول و کیفیت سطحی بالای این محصولات در قسمت پولیش اتفاق می افتد.سختی سطحی بالا و تراکم زیاد محصولات و براقیت بالا در حد ۶۰۰ لوکس می باشد. کاربردها:

سنگ های پرسلانی بدون محدودیت در همه جا به کار می رود:

  • اماکن مسکونی ( مجتمع ها، ویلا ها، …)
  • حمام و دستشویی (سرویس های بهداشتی)
  • پله ها و پیشخوان ها
  • نما های بیرونی و داخلی
  • پیاده رو ها و محوطه ها
  • ادارات و شرکت ها و سازمان ها
  • کارخانه ها (سالن های تولید، انبارها، …)
  • مدارس و آموزشگاه ها،مراکز خرید و آموزشگاه ها،فرودگاه ها،مترو ها،ترمینال های انتقال مسافر،بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی در کلیه سطوح،رستوران ها و کافی شاپ ها،هتل ها، متل ها و مراکز اقامتی
  • مراکز فرهنگی هنری، ورزشی و…

 

بنابراين مي توان اذعان نمود كه پرسلان به راحتي مي تواند مورد توجه معماران قرار گيرد.

کاشی پرسلان چیست ؟-پرسلان چیست؟-سرامیک پرسلان چیست-فرق پرسلان با سرامیک

 
کاشی پرسلان چیست ؟-پرسلان چیست؟-سرامیک پرسلان چیست-فرق پرسلان با سرامیک پرسلان محصولی یکنواخت با رنگ بعد از پخت سفید و متراکم می باشد که از مواد موجود در طبیعت که در شرایط خاص تحت فشار بالا شکل گرفته و در درجه حرارت بالا تولید می شود.پرسلان جایگزینی زیبا و ارزنده با برترین خصوصیات یک پوشش مورد استفاده در نما و کف ساختمان ها می باشد،
 
کاشی پرسلانی نسل سوم کاشیهای کف و دیوار به کاشی‌های پرسلانی تعلق دارد که مناسب نصب بر روی کف و دیوار و نمای ساختمان می‌باشند. کاشی‌های پرسلانی بدلیل جذب آب بسیار پایین و فرایند تولید خاص و منحصربه‌فرد از استحکام بالایی برخوردار بوده و به نوعی می‌توان آنها را سنگ مصنوعی نامید. تنوع تولید در ابعاد و طرح باعث گرایش استفاده مصرف کنندگان از این محصول ساختمانی شده است. امروزه درمیان محصولات رایج جهت پوشش سطوح وسیع، کاشی پرسلانی به عنوان یک کاشی بدون لعاب باپخت دمابالا وتخلخل پایین وجذب آب کمتراز۳/. درصدازاهمیت بالایی برخورداربوده وحجم تولید آن نیز روزبروز بیشتر می‌شود.
 
پرسلان محصولی یکنواخت با رنگ بعد از پخت سفید و متراکم می باشد که از مواد موجود در طبیعت که در شرایط خاص تحت فشار بالا شکل گرفته و در درجه حرارت بالا تولید می شود.پرسلان جایگزینی زیبا و ارزنده با برترین خصوصیات یک پوشش مورد استفاده در نما و کف ساختمان ها می باشد، همچنین این محصول جدیدترین تکنولوژِی صنعت سرامیک در حال حاضر می باشد. ویژگی های پرسلان:

استحکام خمشی بالا (دو تا سه برار سنگ های گرانیتی) جذب آب پایین تا کمتر از ۱/۰ درصد و مقاوت در برابر یخبندان ( غیر قابل نفوذ در قیاس با سنگ) مقاومت شیمیایی بالا و مقاومت در برابر لک پذیری ( مواد شوینده و پاک کننده اسیدها و بازها) مقاومت سایش بالا ( عمر طولانی و درخشش زیاد) سختی سطحی بالا ( عدم خراش سطحی و حفظ زیبایی) ثبات رنگ در مقابل نور خورشید ( که ناشی از عدم تاثیر اشعه بالا بر ساختار آن است که در سنگ های طبغی دیده نمی شود.) قابلیت تولید در سایزهای مختلف و وجود طرح ها و رنگ های بدیع و بیکران قابلیت نصب بوسیله نصب خشک و نما و ابنیه بلند مرتبه ( به عنوان یک ابزار مهندسی قابلیت ابزار خوری و نصب قطعات را در روی خود دارد.) ضد حریق بودن ( نسبت به آتش مقاوم است و در برابر حرارت تغییر ساختار نمی دهد.)
 

تاریخچه پرسلان

ماده چینی سابقه طولانی‌تری نسبت به پرسلان دارد و اولین نمونه آن در طول سلسله تانگ بین سال‌های ۶۱۱ تا ۹۰۷ قبل از میلاد ساخته شد. اما پرسلان ساخته‌ای مدرن‌تر بوده و در طول سلسله یوان بین سال‌های ۱۲۷۹ تا ۱۳۶۸ ساخته شد. چینی‌ها در ابتدا ماده چینی را از کائولن (خاک رس چینی) و پگماتیت، نوعی گرانیت دانه درشت، می‌ساختند و آن ر به کشورهای اروپایی صادر می‌کنند. اروپایی‌ها که خود سفالگران ماهری بودند بارها تلاش کردند که چینی را بازسازی کنند و آن را از انحصار کشور چین خارج کنند اما نمی‌توانستند به این هنر دست یابند. به دلیل زیبایی خاص و همچنین قیمت بالای چینی، در سال ۱۷۰۷ دو دانشمند آلمانی به نام‌های Ehrenfried Walter von Tschimhaus و Johann Friedrich Bottger موفق شدند که با ترکیب خاک رس با فلدسپات زمینی به ترکیبی همانند چینی دست یابند که کیفیت بسیار خوبی داشت و درعین‌حال وزن کمتری از چینی داشت.
در سالیان بعد، انگلیسی‌ها با استفاده از خاکستر از استخوان‌های گاو به خاک رس، فلدسپات و کوارتز به یک ترکیب جدید دست یافتند که از چینی بسیار محکم‌تر بود و به چینی استخوانی معروف شد. اگرچه این نوع پرسلان در دمای کمتری نسبت به پرسلان واقعی تولید می‌شد، اما خاکستر استخوان باعث می‌شد که ساختار آن به صورت شفاف باقی بماند. امروزه انواع مختلفی از پرسلان در سرتاسر دنیا تولید می‌شود که پرسلان استخوانی به دلیل شفافیت خاص خود محبوبیت بالایی دارد و بیشترین استفاده را در کشورهای ایالات متحده و بریتانیا دارد.

 
کاشی پرسلان چیست ؟-پرسلان چیست؟-سرامیک پرسلان چیست-فرق پرسلان با سرامیک

 

مواد خام و اولیه پرسلان

اجزای اصلی پرسلان عبارت‌اند از: خاک رس، فلدسپات یا گرانیت و سیلیس، که همه آنها با اندازه ذرات کوچک مشخص می‌شوند. برای ایجاد انواع مختلف پرسلان، صنعتگران این مواد خام را در ابعاد متنوع ترکیب می‌کنند تا خواص دلخواه (غیرفعال) مورد نظر خود را به دست آورند. یا وجود اینکه ممکن است بسته به اینکه خاک رس از کجا استخراج شود، نحوه ساخت آن متفاوت باشد، اما همه خاک رس‌ها برای برخورداری از ویژگی شیشه‌ای به دمای بالایی نیاز دارند و برای تولید ماده پرسلان باید تحت دمای بسیار بالا قرار گیرند، مگر در مواردی که آستانه انباشتگی آنها کم باشد.
برخلاف شیشه، خاک رس در برابر دما مقاوم است و در معرض دماهای بالا شکل اولیه خود را حفظ می‌کند. در واقع پرسلان ترکیبی از خاک رس است که در اثر حرارت شکل اولیه خود را حفظ می‌کند و به‌مرورزمان تخلخل خود را از دست می‌دهد. سنگ‌های رسوبی که برای ساخت پرسلان ساخته می‌شوند، رس و گل رس چینی هستند که عمدتاً کائولینت، سیلیکات آلومینیوم آبی است.


فلدسپات، یک ماده معدنی است که عمدتاً شامل سیلیکات آلومینیوم و آهک، یک نوع کوارتز سخت است، و به عنوان چسب و نگه دارنده در ساختار پرسلان به کار می‌رود. این ماده نگه دارنده در حفظ شکل نهایی کالا نقش مهمی دارد و زمانی که پرسلان مایع از ۱۰۰۰ سانتی‌گراد به ۱۳۰۰ سانتی‌گراد حرارت داده می‌شود، مانع از جاری شدن آن می‌شود و شکل اولیه آن را حفظ می‌کند.

سیلیکا ترکیبی از اکسیژن و سیلیکون است که دو عنصر فراوان در پوسته زمین هستند. شباهت آن به شیشه در کوارتز (شکل کریستالی آن)، اوپال (شکل غیررسمی آن) و شن و ماسه (شکل نامناسب آن) قابل مشاهده است. سیلیکا شایع‌ترین پرکننده‌ای است که برای تسهیل تشکیل و شکل دادن بدن و نیز بهبود خواص محصول به پایان رسید. پرسلان همچنین ممکن است حاوی آلومینا، ترکیبی از آلومینیوم و اکسیژن، یا اجسام حاوی کم قلیایی مانند استاتیت باشد، که بیشتر به عنوان صابون سنگ شناخته می‌شوند.
 

 

فرایند ساخت پرسلان

بعد از آنکه مواد اولیه انتخاب شدند و وزن مناسب از هرکدام مشخص شد، وارد مراحل ساخت پرسلان می‌شویم. در مرحله اول این مواد اولیه مخلوط می‌شوند و ناخالصی‌های آنها گرفته می‌شود. سپس قبل از آنکه آنها را وارد یکی از چهار شیوه ساخت کنیم به خوبی مخلوط می‌کنیم. پس از ساخت پرسلان و قبل از لعاب‌کاری آن، باید عملیات نظافت و تصفیه نهایی بر روی آن صورت گیرد که به عنوان شستشوی بیسکی (bisque) شناخته می‌شود. در نهایت یک لایه شیشه‌ای تحت عنوان لعاب بر روی آن قرار می‌گیرد و عملیات ساخت نهایی بر روی آن صورت می‌گیرد.

 
اصطلاح پرسلان (porcelain) به طیف وسیعی از مواد سرامیکی گفته می‌شود که برای رسیدن به خواص شیشه‌ای به حالت نیمه شفاف و با کمترین تخلخل در دمای بسیار بالا پخت شده‌اند. اگر به اطراف خود نگاهی بندازیم کالاهای آشنایی وجود دارد که از این ماده محکم و با جلای خاص ساخته شده‌اند که کالاهای چینی، میزهای سرامیکی، لوازم تزئینی چینی، مینای دندان و مقره‌های الکتریکی (عایق‌های الکتریکی) از این جمله‌اند. به‌طورمعمول، پرسلان به رنگ سفید وجود دارد و به دو صورت لعاب‌دار و بدون لعاب ساخته می‌شود. این ماده گاهی جنبه تزئینی دارد و در بیشتر موارد جنبه کاربردی دارد.
 
اگرچه در بسیاری از منابع واژه پرسلان مترادف با چینی آورده شده است، اما در اصل این دو ماده یکسان نیستند. در واقع این دو ماده شباهت بسیاری دارند، هر دو جلای شیشه‌ای و سطح با تخلخل کم دارند، و هر دو می‌توانند جلا دار یا بدون جلا باشند. اما چینی با یک چاشنی نرم پخته می‌شود و سطح نرم‌تری دارد و به همین دلیل می‌توان آن را برش داد، اما پرسلان چنین خاصیتی ندارد. این تفاوت را می‌توان به اختلاف دمای پخت آنها ربط داد؛ پرسلان در دمای ۱۴۵۴ سانتی‌گراد پخت داده می‌شود اما برای پخت چینی دمای ۱۲۰۴ سانتی‌گراد کفایت می‌کند. به دلیل سختی بیشتر، پرسلان در بسیاری از کاربردهای صنعتی و پزشکی استفاده می‌شود که ماده چینی در آنها کاربرد ندارد و استفاده از چینی بیشتر به تزئینات و استفاده داخلی و هنری محدود می‌شود. از طرفی پرسلان می‌تواند شفاف باشد اما چینی ماده‌ای مات است.

کاشی پرسلان چیست ؟-دیجی ساختمان-سرامیک پرسلان چیست-فرق پرسلان با سرامیک معمولی